Představte si, že máte firmu, do které investujete, která velmi dobře funguje a vykazuje nemalé obraty. Napadlo by vás přemýšlet o tom, jestli by to přece jen nešlo lépe? CEO firmy Green Idea Jiřího Pantůčka to napadlo – ve chvíli, kdy začal přemýšlet o tom, kdy a jak firmu předá dětem. Přihlásil ji do programu EDIH, transformoval ji – a nyní ji čeká expanze do zahraničí.
Začátky firmy Green Idea spadají až do porevolučních let. Středně velká společnost, která vyrábí kosmetiku, doplňky stravy a veterinární produkty šetrné k přírodě, rostla. Alespoň obratově. Zisk ale místy stagnoval. Problém byl v tom, že nikdo nedokázal vyčíst JAK a PROČ se to děje. Jedním z hlavních důvodů byl vlastní interní software. „Za posledních 10 let jsme do něj investovali mnoho peněz. Navenek vše fungovalo dobře, ale při bližší analýze v rámci programu EDIH se ukázalo, že jde o zásadní slepou uličku. Ačkoliv byl napojený na Helios, důležitá data ve skutečnosti zaslepoval,“ vysvětluje Jiří Pantůček.
Firma tak nemohla efektivně plánovat výrobu a rezervovat suroviny. Green Idea vyrábí kromě různých druhů kosmetiky také více typů obalů. Přeměnit formátové díly na jeden typ je několikahodinový proces. „Pokud bychom tuto operaci měli udělat třikrát za den, nic nevyrobíme. Proto potřebujeme vyrábět v cyklech, na které je nutné mít rezervované rovněž suroviny,“ pokračuje Jiří Pantůček. Softwarová zkratka, pro kterou se firma rozhodla před lety, ji nakonec nepříjemně dohnala.
Řešení? Návrat v plném režimu k systému Helios. Kromě toho, že může firma nově pracovat s daty, plánovat tak výrobu, spočítat náklady a zisk a nastavovat KPI, je velkým benefitem také zabezpečená kontinuita obsluhy softwaru. A to v případě, že by IT odborník z jakéhokoliv procesu z procesu vypadl. Stejný princip bylo třeba zavést v celé firmě – tak, aby veškerá rozhodnutí nestála na jednom člověku, tedy na Jiřím Pantůčkovi. V tom mu velmi pomohl externí board, který firma získala právě v rámci programu EDIH.
Firma se tak rozdělila na jednotlivá střediska, v jejichž čele stojí nový kvalitní management. „Zvenčí jsme přijali špičkového člověka na marketing a špičkovou finanční ředitelku. Místa obchodního ředitele a vedoucího HR jsme obsadili interními lidmi a dali jim k ruce zkušené externí poradce. A stejně to budeme řešit v nejbližší době v oblasti provozního ředitele,“ vysvětluje Jiří Pantůček. Sám se bude po roce 2034, kdy firmu předá do rukou jedné z dcer, věnovat tomu, v čem byl a je silný: vývoji a produktovému řízení.
Jiří Pantůček v minulosti povolal mnoho lidí na osobní rozvoj a růst manažerských schopností. Nikdy v nich ale nenašel důvěru, a spíše se utvrdil v tom, že žádnou změnu nechce. Ta přišla až ve chvíli, kdy začal spolupracovat s expertem JICu Martinem Dokoupilem.
„Martin je člověk na svém místě a velmi dobrý psycholog. Dokázal se mnou pracovat takovým způsobem, že jsem si začal nedostatky ve firmě uvědomovat, a rozhodl se pracovat na jejich odstranění,“ vzpomíná s úsměvem Jiří Pantůček. To ostatně zpětně vnímá jako i nejdůležitější naučenou lekci: „Uvědomit si, že na všechno, co děláte, existují tisíce schopnějších a šikovnějších lidí, a že není ostuda se na to ptát. A stejným způsobem pak budovat tým uvnitř firmy,“ dodává Jiří Pantůček.
Dohodli jsme se, že je potřeba začít formulací majitelského zadání. To bylo jednoznačné: připravit firmu na předání nové generaci. Domluvili jsme se na ustanovení boardu, do kterého jako člen zasedl – kromě samotného CEO a mě – ještě jeden vídeňský Čech podnikající v regionu DACH. Proto, aby po transformaci bylo možné směřovat firmu i do zahraničí. Setkání boardu se pravidelně účastní obě dcery, které se postupně do chodu firmy zapojují.
Jiří svůj tým postupně posiluje, profesionalizuje, a to vše se zachováním principu rodinné firmy. Největší radost mám u této spolupráce z toho, jak viditelný je posun ve dvou oblastech: jednak v oblasti řízení firmy, jednak v osobě majitele Jiřím Pantůčkovi. Je ohromné vidět, jak jeho pracovitost a otevřenost posouvá firmu mílovými kroky kupředu. Říká se, že firma je tak velká, jak velký je její majitel. Firma Green Idea už svého CEO přerostla, právě díky tomu, že dává lidem kolem sebe prostor, důvěru a nechává je dělat rozhodnutí.
Díky transformaci bude firma stabilnější a konkurenceschopnější. Nejbližší plány proto směřují na expanzi za hranice. „Díky Amazonu obsluhujeme celou Evropu, jeden z výrobků se stal dokonce best sellerem. Kromě obratu nám prodej přes online tržiště přináší velký benefit: dokážeme odhadnout potenciál firmy na zahraničních trzích,“ vysvětluje Jiří Pantůček. V tomto roce firmu čeká analýza německého a rakouského trhu, testovací režim a v roce 2026 pak plnohodnotný vstup na trh v regionu DACH. Pokud platí lidové rčení, že kdo je připraven, není překvapen, pak má Green Idea rozhodně pro úspěch ty nejlepší předpoklady.